Introduksjonskurs havpadling

Kurset er primært laget for nye medlemmer i Nesodden Kajakklubb. Kurset gir innføring i havkajakken og det utstyr som brukes. Kurset har hovedfokus sikkerhet og det å prøve redningsteknikker. Gjennomføring av kurset gir våttkort som man må ha for å delta på aktiviteter i Nesodden Kajakklubb.

Kurset varer i ca 4 timer.

Kursinnhold

• Løfte, bære og sjøsette kajakken
  • Padle forover med rett kurs, svinge, stoppe og padle bakover
  • Gå rundt og komme seg tilfredsstillende ut av kajakken i vannet
  • Kameratredning
  • Ilandstigning
  • Sittestilling og god padleteknikk
  • Innføring i hvordan du kan øke sikkerheten ved padling
  • Kjennskap til lokale padleforhold
  • Kjennskap til hvordan du reserverer og låner kajakk i Nesodden kajakklubb

Vi begynner med litt teori og tørrtrening på land. Så går vi ut i vannet. Først med bare åre og går gjennom grunnleggende padleteknikk. Så går vi opp i kajakkene, og vi starter med å gå rundt og lærer hvordan vi kommer ut av kajakken. Dette gjør vi på grunt vann.
Så lærer vi litt mer om padleteknikk, og prøver å padle litt. Vi gjør noen forskjellige enkle øvelser og vi lærer kameratredning og eventuelt egenredning.

Påkledning

Klubben har tørrdrakter til kursdeltagere som vi bruker hele året. Det er mye bading på kurset og det holder oss tørre og varme (forutsatt at du lukker glidelåsene helt igjen!). Under tørrdrakten brukes vanlig treningstøy og det er lurt å ha på ullundertøy. Hvis det er kaldt i vannet trengs det varme klær. Ta heller med litt ekstra. Under tørrrdakten skal det ikke brukes beltespenner, klokker etc, det kan lage hull.

Kr. 800 + betalingsgebyr kr. 12.

Krav

• Svømmedyktig
  • Fra 14 år
  • Medlem i Nesodden kajakklubb

Mat og drikke

Ta med litt mat og drikke, det går mye energi i løpet av kurset og vi tar en liten matpause halvveis. Hvis det er kaldt i været ta med varm drikke.

Instruktører

Klubbens kursinstruktører har gjennomgått aktivitetsleder kurs på våttkortstigen og er godkjent av Norges padleforbund til å holde Introduksjonskurs hav.

Helse

Har du helsemessige utfordringer som instruktøren bør være klar over, så ta kontakt ved å svare på den info-eposten instruktøren sender deg i forkant av kurset.